Open brief aan Aboutaleb

5 maart – Geachte heer Aboutaleb, wat dacht u van Gourmet Streetfood? Met veel interesse heb ik uw kolom gelezen in de metro van woensdag 9 januari jl. Mijn naam is Collette Hennekam van Soupaholic®, ik wil graag de warme harten veroveren van de Rotterdammers met oud Hollandse gerechten als ambachtelijke soep, stoofschotel en stamppotten met een twist

Een mooier en beter Rotterdam… samen met mijn broer Eugène willen we daar eigenlijk heel graag een bijdrage aan leveren. We willen met Soupaholic®, het straatbeeld van Rotterdam warmer en gemoedelijker gaan maken.

De Rotterdammers het gevoel geven dat ze het touwtje met gemak uit hun brievenbus kunnen hangen, omdat de sociale controle er weer voor gaat zorgen dat onbevoegden niet aan dat touwtje mogen trekken … dat we als maatschappij samen op staan tegen de hufterigheid tegen onze hulpverleners, of als klas opstaan tegen de pestkoppen ….. en dat je iemand kan corrigeren op straat zonder dat er met geweld gereageerd wordt. Dat de raddraaiers met hun staarten tussen de benen het “strijdveld” verlaten en 2x nadenken het nog eens te doen …

Een voorbeeld en een trend zetten dat gezonde Gourmet Streetfood eigenlijk veel cooler is dan die vette vlugge snacks. In een opvallende verkoopwagen omringd met honderden pollepels als eyecatcher op het Dr. Molewaterplein, willen we Rotterdam Soupaholic®, maken met vers en rijkgevulde soep, stoofschotel en stamppot. Culinair en verrassende combinaties in de voortuin van het Erasmus MC het Sophia, Hoge school Rotterdam, het Erasmiaans gymnasium, een plek van duizenden forensen, studenten en medisch personeel …

500 virtuele vrienden … maar waar is die huiselijke knusheid, die echt luisterende oren en begrijpende blikken… warmte en genegenheid?

De behoefte aan momenten van beleving groeit, tijd is de nieuwe luxe en met onze specials moet men ook echt de tijd nemen … dat kan het verschil maken voor de sfeer op straat.

Vergunningen in het centrum worden nauwelijks meer uitgegeven, mijn concept spreekt uw medewerkers erg aan en zijn eventueel bereidt ons een positief advies te geven vanwege het gezonde concept. Het idee van de gemeente was om de “vette snacks” bij scholen te verwijderen, met Soupaholic®, kan de eerste stap gezet worden om de gezonde visie van gemeente Rotterdam kracht bij te zetten … met Gourmet Streetfood.

Ik hoop met Soupaholic®, een prikkel te geven aan andere standplaatshouders een prikkel om hun verkoopwagen op te knappen, waardoor het straatbeeld ook een aantrekkelijk en gemoedelijke en rijke uitstraling krijgt, misschien passen ze zelfs hun concept aan… want Vietnam heeft vast meer te bieden dan een loempia… Pareltjes van verkoopwagens om onze jeugd te verleiden gezond te snacken en de toeristen te trekken om in Rotterdam te blijven en hun geld te spenderen aan al het moois en lekkers wij te bieden hebben.

Van consument naar prosument… deze willen graag zelf de regie in handen hebben. Ze willen gezond en nieuw aanbod op straat, maar ook een goede prijs-kwaliteitverhouding en specialiteiten, want ze zijn klaar met eenheidsworsten…

95% van de wereldbevolking weet wat soep is, waarom kan je het dan eigenlijk alleen in Amerika, Azië of België op straat kopen? Nederland is een soepland …

Tegenwoordig moet je als ondernemer onderscheidend zijn … ambachtslieden zijn de toekomst en een culturele verrijking voor het straatbeeld.

Culinair hoogstandjes op straat, een gezond alternatief voor de snelle hap,
The finest kitchen on the Block is de trend.

We willen een trend zetten door het straatbeeld gemoedelijker en knusser te maken, dat de ik-cultuur door een grote windvlaag wordt weggevaagd en plaats maakt voor de wij-cultuur.

Mijn vraag aan u:” Zou u mijn ambassadeur kunnen worden, zou u het belang van Soupaholic®, aan deelgemeente centrum kunnen doorgeven, dat mijn concept een positieve bijdrage gaat leveren aan het straatbeeld van Rotterdam?”.

Met warme groet,

Collette Hennekam